Evidens för psykodynamisk terapi med barn och ungdomar – stor metastudie från 2004

Posted on 02 May 2011 by Karin Lindqvist

… denna utvärdering visar att vi kan ha en ökande säkerhet, både på att psykoterapi kan skapa en ihållande förändring av den psykiska hälsan hos unga människor, särskilt dem med internaliserande sjukdomar, och att det finns en vilja bland terapeuter att få sitt arbete vetenskapligt utvärderat.”
Dr Caroline Lindsey, Consultant Child and Adolescent Psychiatrist and Co-Chair of the National Service Framework External Working Group for Child and Adolescent Mental Health

Det finns evidens för effektiviteten av psykodynamisk psykoterapi för barn och unga med en rad olika psykiska störningar. Positiva effekter av behandling har visats på en mängd utfallsmått och många studier visade att förbättringar var hållbara eller till och med ökade efter långtidsuppföljningar.

2004 gjordes en stor metastudie på psykodynamisk psykoterapiterapi med barn. Resultatet redovisas i en 103 sidor lång rapport. Enligt denna finns det evidens för att psykodynamisk psykoterapi är effektiv vid behandling av barn och unga. Detta gäller för en rad olika psykiska sjukdomar och problem.

Positiva effekter uppmättes på flera variabler såsom social anpassning, anpassning i skolan, beteende, symtom, relationer, familjefungerande och flera andra. Vid uppföljningar efter lång tid visades att förbättringarna höll i sig och i vissa fall fortsatte att öka. 37 artiklar på sammanlagt 32 studier inkluderades i studien. Studierna rangordnades efter design.

Man fann fem utförda randomiserade kontrollerade studier (RCT), en pågående RCT och ett protokoll för en RCT. Dessa studier är så kallade experimentella studier och fick således den högsta graden evidens, så kallad Level 1. Evidence of effectiveness.

En pågående och tre utförda kvasi-randomiserade studier fick den näst högsta evidensgraden (kvasiexperimentella studier, Level 2. Evidence).

Sju utförda och tre pågående studier uppfyllde kriterierna för Level 3. Evidence då de var såkallade kontrollerade observationella studier.

Tio studier var observationella studier utan kontrollgrupp och uppfyllde således kriterierna för så kallat Level 4 Evidence.

I och med detta finns det alltså evidens för psykodynamisk psykoterapi för flertalet diagnoser hos barn och unga. Man fann också att korttidsterapi visserligen är effektiv, speciellt vid mindre komplicerad problematik, men att längre och mer frekventa terapier ger ännu större vinster.

Eilis Kennedy (2004) Child and Adolescent Psychotherapy: A Systematic Review of Psychoanalytic Approaches

 

Print Friendly

Leave a Reply